2020/03/19


РЕАЛЬНІ НЕБЕЗПЕКИ ВІРТУАЛЬНОГО СВІТУ
СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ, САЙТИ ЗНАЙОМСТВ ТА

ІНТЕРНЕТ-СПІЛКУВАННЯ
Соціальні мережі сьогодні – найпопулярніші інтернет-ресурси. Відсутність сторінки у соціальній мережі вже швидше виняток. Їхню шалену популярність цілком можна пояснити – соціальні мережі стали чудовим і зручним засобом зв’язку і не тільки: тут можна отримати доступ до величезної колекції музики, фільмів, книжок, ігор, корисних і не дуже додатків; знайти групи за інтересами, прочитати свіжі новини і багато іншого. Таким чином, соціальні мережі сьогодні формують повноцінне віртуальне середовище проживання.
Здавалося б, що ж тут небезпечного для дітей?

Особливості онлайн-спілкування
Річ у тім, що онлайн-спілкування суттєво відрізняється за своєю природою від «живого» спілкування. Тут геть інші норми й правила поведінки, інші етичні стандарти. Тут немає обміну «живою» енергією між співбесідниками, немає жестів і міміки (навряд чи хтось серйозно вважає, що смайлик може виразити ту саму гаму почуттів, що й людське обличчя), немає інтонації в голосі, немає, образно кажучи, флюїдів, атмосфери спілкування. У віртуальному спілкуванні не працює найважливіший механізм – емпатія, вроджена здатність відчувати те, що відчуває співбесідник, активно співпереживати.
Усе це і є фундаментальною відмінністю живого спілкування від віртуального. Можна виокремити два види онлайн-комунікацій. Перший – це зв’язок зі знайомою людиною, з якою є певна взаємодія у реальному світі. У цьому випадку інтернет – лише засіб зв’язку і не більше, такий, як телефон.
Другий вид – це спілкування з невідомими людьми. Й ось цей вид спілкування відбувається за геть іншими правилами. Що це за правила і наскільки вони небезпечні для підлітка? Відкрийте будь-який форум, спільноту і почитайте коментарі користувачів. Ви побачите, як безликі акаунти ретельно поливають одне одного помиями. Хамство, чваньство, постійні образи, неповага до інших учасників дискусії – усе це цілком «нормально» для онлайн-спілкування. Як виняток – спеціалізовані спільноти (наприклад, спільнота молодих мам).
Агресивну антикультуру пропагує славнозвісний «тролінг» – навмисна хамовита, провокаційна, образлива поведінка в інтернет-дискусії. Мета троля – довести співбесідника до сказу, розпалювання чвар, провокування взаємних образ тощо. Бути тролем у певному інтернет середовищі вважають почесним. Віртуальна анонімність викликає ефект «онлайн-розгальмування» – люди дозволяють собі в інтернеті таку поведінку, такі висловлювання, які ніколи б не дозволили в реальному світі.
Знайомства
Знайомляться сьогодні не тільки на спеціальних сайтах, а й у соціальних мережах. До речі, кілька слів про сайти знайомств. Наше тверде переконання – дітям там робити нічого, про що самі сайти чесно попереджають. Величезна кількість реклами послуг повій, педофіли, божевільні збоченці – ось що потужним потоком поллється на підлітка. За даними певних досліджень, половина дітей постійно знайомляться в інтернеті з новими людьми. 40% зізнаються, що зустрічалися з інтернет-знайомими у житті. Однак серед цих знайомих може опинитися хто завгодно – від однолітка, який має схожі захоплення, до педофіла. Довірливістю дитини цілком може скористатися шахрай. Знайомства в інтернеті, очевидно, відносяться до тих речей, які батьки просто зобов’язані контролювати заради безпеки дитини, у тому числі й фізичної.
Особисті дані
Багато дітей викладають у вільному доступі свої особисті дані – телефон, номер школи, адресу проживання, місця, де полюбляють бувати, особисті фотографії тощо. Цим цілком можуть скористатися зловмисники. Наскільки це небезпечно – вирішувати вам. Ми тільки звертаємо вашу увагу на цю проблему.

Викривлена соціалізація
Основна небезпека соціальних мереж полягає, на диво, у недосконалості реального світу. За умов, коли секції і гуртки для дітей або зникли, або стали недоступними незаможним батькам, дітям гостро бракує соціалізації. Не формуються життєво необхідні навички праці у колективі, спільної творчості, підлітки не вчаться добровільно брати на себе відповідальність. Цю прогалину заповнює інтернет-соціалізація. Але прищеплює вона у більшості випадків украй потворні соціальні навички. Якщо підліток більше спілкується в інтернеті, ніж «наживо», то він неминуче опановуватиме норми сааме онлайн-спілкування й обов’язково застосовуватиме ці норми у житті. Картина, коли підліток пишається не власними успіхами у навчанні чи секції, а тим, що він успішний троль – страшна, зловісна картина.
МУЛЬТИМЕДІА
Ні для кого не секрет, що в інтернеті можна знайти багато фільмів і музики. Питання полягає у якості цього контенту. На YouTube, наприклад, можна знайти чудові лекції або пізнавальні передачі, а можна — вельми гидотні відеопродукти.
Музика
Безліч музичних гуртів, популярних серед підлітків, продукують пісні з дуже сумнівними текстами, сповненими туги, песимізму й відрази до людей. У сюжетах пісень – протистояння з суспільством, зневага до закону, кримінальні розборки, наркотичний кайф тощо. Шкідливий вплив такого, вибачте на слові, «мистецтва» описувати немає смислу, достатньо бодай того, що вживати легкі наркотики вже стає модно.
Підліток своїм чуйним серцем, ще довірливою душею, шукаючи себе у суспільстві і в житті, вбирає усе це як губка. Улюблені музичні гурти формують у нього моделі поведінки і систему цінностей. Замість справжнього осмислення складної музики, замість долучання до великих традицій у мистецтві він знову отримує сурогат украй низької якості й отруює ним себе.

Передачі й відеоролики на YouTube
YouTube та інші відеохостинги радикально змінили медіа-світ. Загалом, будь-яка людина, що має відеокамеру, може легко створити свою передачу або цикл передач. І серед них багато справді чудових проектів. Наприклад, канали на YouTube, де безкоштовно навчають іноземних мов. Велика кількість гарних лекцій з комп’ютерних технологій. Такі сервіси, як YouTube, можуть дати чудові інструменти для творчості, самоосвіти й розширення світогляду.
Але поговорімо про небезпеки, про які необхідно знати, якщо ми хочемо забезпечити дитину справді корисним і безпечним інтернетом.
Оскільки створювати власні проекти може справді будь-хто, якість і зміст цих проектів дуже різні. Яскравий приклад – передача на YouTube – «+100500». Це осердя огидної вульгарності, дурного жорстокого гумору, розкутості й нецензурної лайки у кожному десятихвилинному випуску. Проект має шалену популярність у молоді. Підлітки починають наслідувати ведучого, що кривляється, повторювати його «круті жарти», копіювати його нахабний тон. Як це впливає на культурний образ дітей – питання риторичне.
Онлайн-відео – живодайне середовище для пропаганди екстремізму, окультизму, сект тощо. Якщо на YouTube проводять фільтрацію завантажуваного відео і відвертий екстремізм звідти видаляють, то в популярній соціальній мережі «ВКонтакті» така фільтрація відсутня. Тут запросто можна натрапити на пропаганду фашизму й неонацизму, крайніх форм націоналізму, заклики до насильства, крадіжок та інших протиправних дій. Причому достатньо того, щоби чимось подібним зацікавився хтось із друзів і натиснув «поділитися». Тобто можна випадково натрапити на шкідливий контент, не займаючись його пошуком цілеспрямовано.
На щастя, останнім часом активно вирішують проблеми пропаганди і реклами наркотиків. Фактично всі великі сервіси оперативно видаляють відео з таким змістом. Значно більшу небезпеку щодо цього сьогодні становлять молодіжні субкультури й нічні клуби.
Серйозну небезпеку становлять відео, що пропагують завдання собі шкоди. Наприклад, так званий «собачий кайф». Кайф цей підлітки отримують у дуже небезпечний спосіб – душать одне одного ременем або шарфом. Звісно, при цьому життя дитини наражається на величезну небезпеку. Настійно радимо читачеві поглянути, як «весело» дітлахи цей кайф добувають. Просто наберіть у будь-якому відео-сервісі запит «собачий кайф» і погляньте, як вони балансують між життям і смертю.
У цілому, всі небезпеки, пов’язані з онлайн-відео, викликані тим, що підліток ще не вміє «фільтрувати» інформацію. Його система цінностей і переконань ще тільки формується. Мабуть, єдиний спосіб убезпечити тут дитину – навчити її самостійно оцінювати.
ФІЛЬМИ
Тут проблема, скоріше, не інтернет-простору. Проблема популярності поганих, вульгарних фільмів – це проблема сучасної культури загалом. І дуже негарний симптом суспільства. Інтернет просто зробив фільми доступними. Тобто, якщо телевізійну передачу завжди можна перемкнути, якщо там транслюють щось небажане для дітей, то контролювати перегляд фільмів на комп’ютері дуже важко. Зазвичай батьки навіть не знають, що дивляться їхні діти.
А вони часто дивляться фільми, не призначені для дитячого перегляду. Наприклад, фільми жахів цілком здатні травмувати психіку дитини. Нічого гарного не дасть дитині і перегляд фільмів із надто важкими сценами, еротичними сценами, а також зі сценами насильства. Дуже популярні, на жаль, так звані молодіжні комедії. Що через ці фільми засвоюють юні глядачі? Насамперед збочене, спотворене розуміння кохання і взаємин статей. Молодіжні комедії буквально нашпиговані надзвичайною вульгарністю й цинізмом.
Проблема тут така сама, як і у випадку з музикою. Діти засвоюють моделі поведінки з переглянутого, отримують мірило поганого і гарного. Тому дуже важливо зробити так, аби дитина зростала на здорових, гарних фільмах.

Немає коментарів:

Дописати коментар